اخبار داخلی, مصاحبه
شماره: 3388
1392/05/26 - 10:25
درمان سوختگی و زخم با استفاده از غشای جنینی

یک متخصص ژنتیک مولکولی گفت: سلول درمانی بیماری های پوستی در برگیرنده نتایج امیدوار کننده ای است تا آنجا که برخی در مرحله کلینیکال و برخی عمومی شده است.

دکتر معصومه نوری در گفتگو با خبرنگار بنیان افزود: علم پزشکی دنیا برای درمان بیماری ها به سوی سلول درمانی پیش می رود و طی چندین دهه آینده یکی از گزینه های مهم درمان بیماری ها، سلول درمانی خواهد بود. 
وی خاطر نشان کرد: برای درمان برخی از بیماری های پوستی مانند ویتیلیگو یا درمان محل آکنه و جوش، سلول درمانی بسیار موفقیت آمیز بوده و عمومی شده است. برای سلول درمانی این بیماری های پوستی، از بیمار بیوپسی گرفته می شود و سلول های ملانوسیت که تولید کننده رنگدانه در پوست هستند طی پروسه ای از هم جدا شده و به نواحی از بدن بیمار که از قبل تعیین شده است ،تزریق می شود.
 او با اشاره به اینکه محققان بسیاری در مرکز رویان بر روی بیماری های پوستی کار می کنند، ادامه داد: بیماری «اپیدرمولیز بولوزا» از جمله بیماری هایی پوستی است که درمان بسیار سختی دارد و بیماران مبتلا به آن جراحی های سختی را متحمل می شوند. این بیماری ژنتیکی بوده و از یک جهش ژنتیکی در کراتین یا کلاژن ایجاد می‌شود که به خاطر نقص ژنتیکی بیمار دچار تاول بر روی پوست می شود. اما سلول درمانی برای درمان این بیماری رویکردهای امیدوار کننده ای را در بر داشته است اما هنوز عمومی نشده و یک کار تحقیقاتی است.
نوری با تاکید بر اینکه پژوهشگاه رویان دارای مرکز عمومی خون بند ناف است که عام المنفعه بوده و پدر و مادرها خون بندناف فرزندشان را اهدا می کنند، تصریح کرد: بانک خون عمومی رویان کاربرد محصولات جانبی بازاری برای درمان سوختگی و زخم های حاد را به طور عمده مورد توجه قرار داده است و از محصولات جانبی بارداری پس از اطمینان از سلامت مادر و جنین برای تهیه ژل پلاتینی یا پلاکت لایزر استفاده می کند .
 
او با اشاره به این که استفاده از غشاهای جنینی جفت از قدیم الایام در درمان سوختگی ها کاربرد داشته است تاکید کرد: با استفاده از این غشاهای جنینی می توانیم محصولات جدید را برای درمان سوختگی ها و بیماری های پوستی فن آوری و عرضه کنیم. 
این متخصص ژنتیک مولکولی با امید به اینکه بانک خون بندناف کشورمان روزی بین المللی شده و به شبکه های جهانی وصل شود در خاتمه  گفت: نتایج گروه تحقیقاتی رویان به ویژه گروه سلول درمانی پوست بیانگر این است که اگر این محصولات فناوری شود و در اختیار پزشکان و متخصصان قرار بگیرد می تواند کمک شایانی به درمان بیماری های پوستی کند. 
پایان مطلب/
 
©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved